Autoblog Corporate

Autoblog Corporate

Een kijkje achter de schermen

Autoblog Corporate RSS Feed
 
 
 
 

Introductie: Alwood

Alwood is al een tijdje bij ons. Eerst als actief bezoeker, maar vanaf 2008 ook als blogger. Zijn Volvo-liefde kan je niet ontgaan zijn, maar verder weten we weinig over hem. Tijd voor een introductie.

– Wat doe je zoal in het dagelijks leven?
De uren die ik niet op autoblog zit… Ze zijn er wel. Naast een studie Automotive Engineering zit ik bijna dagelijks op de mountainbike (soms racefiets) en houd ik een oude Volvo rijdend. Eerlijk is eerlijk, de Volvo vraagt niet veel tijd.

– Welke auto rij je?
Hij is al eens voorbij gekomen. Een Volvo 740GL 2.3 Estate uit ’89. Een geweldig sterke machine, met meer ruimte dan de gemiddelde studentenkamer. Ik probeer hem vooral in goede technische staat te houden, esthetisch is hij de laatste tijd helaas wat afgetakeld. Na 20 jaar is het interieur niet meer helemaal strak en onlangs heeft een Peugeot 407 nog zijn kont in het rechter achterportier gezet. Rijden doet ‘ie er gelukkig niet minder om. 340k km and counting!

– Waarom bezoek je autoblog?
Autonieuws houd ik al mijn hele leven bij. Eerst merken leren vanuit de kinderwagen, later alle bladen doorlezen. Met het succes van internet, in 2005 overgestapt van ‘tijdschriften’ naar AB als belangrijkste nieuwsbron. Eindelijk berichten die niet alleen maar vanuit feitjes opsomden, en een veel constanter stroom van nieuws. Het was ook altijd erg gezellig in de comments. Uiteindelijk raak je gewoon verslaafd.

– Het beste autonieuws wat je de afgelopen maanden hebt vernomen?
Toch wel de introductie van de Lexus IS-F. Ik kan echt uren naar die auto kijken, het detail en de uitwerking zijn zo subliem bij die auto. Lexus is wel het laatste merk waar ik iets dergelijks van verwacht, maar juist dat maakt het zo’n geweldige auto.

– Het meest vreselijke autonieuws wat je de afgelopen maanden hebt vernomen?
Hybide en voorwielaandrijving in een BMW. Dat merk lijkt er de laatste jaren alles aan te hebben gedaan niet meer interessant te zijn voor de liefhebber. Nu is het officieel niet leuk meer, ik had ze die M-SUV’s nog wel bijna vergeven.

– Naar welk nieuw model kijk je uit?
Toch wel de Volvo S60. De oude reed erg lekker, en hoewel mijn voorkeur uitgaat naar oude auto’s zou ik hier graag een keer in zitten. Ook wel omdat ik nieuwsgierig ben hoe ‘Volvo’ de nieuwe modellen nog zijn.

– Wat denk je van het hele hybride segment?
Hy-ha-hatsjoe. Toch vooral een mode-verschijnsel. Auto’s mogen zeker efficiĆ«nter worden, maar hybrides in huidige vorm doen daar nog niet zo veel voor. Een Prius die 130 op de snelweg rijdt was veel ‘zuiniger’ geweest als deze niet alle accu’s en elektro mee had hoeven zeulen. Kleine hybride-systemen zie ik vooral toekomst voor omdat deze handig zijn in stadsverkeer, voor het opslaan en gebruiken van bijvoorbeeld rem-energie. Uiteindelijk zal een auto grotendeels elektrisch worden, al dan niet met brandstofcellen.

– Welke trends zie jij de komende jaren?
Grijs komt weer helemaal terug! Wit, zwart, rood en mat zijn gewoon niet zo constant en tijdloos als grijs. Verder zullen alle auto’s vooral kleiner worden en turbo’s krijgen, maar blijven gewichtsbesparingen nog wel even uit. De kleine auto’s zullen weinig onderscheidend meer zijn, wat de fabrikanten vervolgens blijven compenseren met nieuwe stickers, spoilers, kleurtjes etcetera.

– Stel dat je voor 50.000 euro een auto mag uitzoeken. Welke wordt het en waarom?
Nieuw of tweedehands? Als het een nieuwe moest zijn, toch een BMW 325i touring. Vrij 50k besteden zou ik echter doen aan een oude Volvo. Ik ben er nog niet uit of het een V70R uit ’00 of een V90 uit ’98 moet worden. Het geld gaat vervolgens op aan een volledige motor-revisie, alles erop & eraan, airbox, custom uitlaatspruitstuk en een volledig nieuw onderstel. Veren, demping en stabilisators worden opgewaardeerd maar de rijhoogte blijft origineel. De V90 kan eventueel 1 Ć  2cm omlaag. Hij moet nog wel drempels kunnen hebben. Als er nog geld over is wil ik hem in Volvo Laser-Blue spuiten, en mooie titanium-grijze Volvo Comet velgen er onder.

– Waar irriteer je je aan in het verkeer?
Het feit dat er zo veel mogelijk aan gedaan wordt alle lol uit het rijden te halen, en de totale desinteresse van veel automobilisten die hiermee gepaard gaat. Alles moet strak geregeld worden, en niemand lijkt nog om zich heen te kijken, risico’s in te schatten of te anticiperen. Ik hou erg veel van rijden, maar vind het toch jammer om keer op keer dergelijke situaties tegen te komen.

– Multiple Choice: Duits, Engels of Amerikaans? (nee, geen Italiaans)
Dat is een moeilijke vraag! Dat is kiezen tussen een BMW E30, Land Rover Defender en Corvette Z06! Ik neig sterk naar Engels, maar dan wel in het achterhoofd de gedachte dat de Duitsers en Amerikanen voor de lekkerste motorisering zorgen. Ja, een Reliant Scimitar GTE, Defender, Range Rover Classic, Jensen Interceptor en Aston Martin V8 Vantage winnen het uiteindelijk voor mij.

– Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving of vierwielaandrijving?
Sowieso, voor mijn eigen auto, geen voorwielaandrijving. De keus tussen rwd of awd hangt heel er van het moment af, rwd is net wat leuker, maar over awd zou ik zeker niet klagen. Voor het moment: achterwielaandrijving.

– Design of Power?
Dat is niet eens een keus, natuurlijk Power. De techniek moet in goede tot zeer goede staat zijn, de rest is bijzaak.

– Ferrari, Lamborghini of Maserati?
Ferrari is te wispelturig, Lamborghini verliest steeds meer Italiaanse flair, dus Maserati. Het lijkt misschien een beetje in strijd met de vorige vraag, Maserati’s hebben niet de sterkste motoren. Over-all makken ze fantastische auto’s die echt geen pk’s tekort komen. En dan dat geluid van de S’jes…

– Concept cars of Beursbabes?
In de huidige situatie: beursbabes, dan is er nog iets te zien op de shows. Mochten fabrikanten en designhuizen weer met echt een nieuw futuristisch concept komen, dan liever die, het blijft toch een autoshow. Ik zag laatst nog eens de Maserati Birdcage op TV, van zulke concepten moeten ze meer maken!

– Mat, oranje of wit?
Mat is wel heel makkelijk, krast misschien ook niet zo, maar het wordt toch wit. Wit met goud het liefst. Als Volvo Laser-Blue niet uit had gevonden, had ik mijn droom-auto parelmoer-wit gespoten. Met gouden pegasus velgen.

Laat een reactie achter

Je moet eerst inloggen om te kunnen reageren...

Registreer of Login