Introductie: Carbert

Carbert is een resultaat van deze oproep, zijn eerste twee artikelen staan inmiddels online. Tijd voor een introductie.

– Wat doe je zoal in het dagelijks leven?
Voornamelijk studeren, ik woon in Amsterdam en studeer aan de Universiteit Utrecht. Daarnaast beheer ik met iemand anders een webwinkel waarin sportartikelen verkocht worden. Verder probeer ik door te hardlopen en wielrennen enigszins in conditie te blijven.

– Welke auto’s rij reed je?
Ik ben begonnen met een witte Fiat Uno en daarna had ik een Renault Twingo. Met beide auto’s heb ik ongeveer drie jaar rondgereden totdat ze definitief overmeesterd werden door de roestduivel en ze naar de sloop gebracht konden worden. De zwarte Twingo heb ik na een half jaar eigenhandig moeten voorzien van een ruilmotor en versnellingsbak. Verder heb ik nog drie campers in bezit gehad en allen zijn na een mooie vakantietrip weer doorverkocht. Op dit moment bezit ik geen auto! Wellicht dat er op korte termijn een goedkoop rijdende Fiat Punto voorzien van LPG G3 installatie komt.

– Waarom bezoek je Autoblog?
In het verleden was ik geabonneerd op een automagazine, het leukste vond ik altijd de eerste pagina’s met het laatste autonieuws. Langzamerhand volgde ik het nieuws steeds meer via diverse websites, en eigenlijk vanaf het moment dat ik Autoblog.nl ontdekte bleef het magazine in het plastic zitten!

– Het beste autonieuws wat je de afgelopen maanden hebt vernomen?
De overname van Saab door Spyker! Ik denk dat het voor een karakteristiek merk als Saab ontzettend goed is dat het niet meer als ondergeschoven kindje moet meewaaien met algemene trends binnen een groot concern.

– Het meest vreselijke autonieuws wat je de afgelopen maanden hebt vernomen?
De Saab 9-4X. Mijn verwachtingen waren hoog gespannen, maar deze karakterloze bak is natuurlijk nog door GM ontwikkeld. Echt een tegenvaller, en het beperkte motorenaanbod zal allerminst voor hoge afzetcijfers in Europa zorgen.

– Naar welk nieuw model kijk je uit?
De nieuwe Pagani! Ik ben ontzettend benieuwd naar de looks, prestaties en nog meer naar het geluid van deze supercar. Zou hij de sound van het huidige model kunnen overtreffen?

– Wat denk je van het hele hybride segment?
Volledig elektrische auto’s als de Peugeot iOn die worden ontwikkeld onder druk (en met absurde subsidies) van regeringen die onafhankelijk willen zijn van olie zullen volgens mij geen ei van Columbus vormen. De productie van dat soort auto’s is te milieuonvriendelijk en de actieradius te kort. Het is overigens wel heel goed dat er nagedacht wordt over alternatieve brandstofvormen. Ik gok op een vinding die waterstof efficiënt te produceren en veilig op te slaan maakt. Het gaat in ieder geval nog wel een tijd duren voordat we geen gebruik meer maken van de verbrandingsmotor.

– Welke trends zie jij de komende jaren?
Ik denk dat de personaliseringsmogelijkheden al maar uitgebreider zullen worden, zoals bij de MINI en Fiat 500. Daarentegen gaan auto’s onderhuids nóg meer op elkaar lijken doordat er steeds meer samenwerkingsverbanden voor motoren en bodemgroepen bij komen. En de versnellingsbakken krijgen er natuurlijk steady ieder jaar een verzetje bij!

– Stel dat je voor 50.000 euro een auto mag uitzoeken. Welke wordt het en waarom?
Mede vanwege mijn lengte gaat mijn voorkeur uit naar een grote auto en dan zou het een BMW X5 35i zijn vanwege zijn veelzijdigheid, verrassende rijeigenschappen en heerlijke motor. Als ik iets verder wegdroom wordt het toch een cabrio, dan heb ik met het dak open ook geen problemen met een tekort aan hoofdruimte. En in die Twingo kon ik de rugleuning ook wat verder achterover zetten. Een donkerblauwe Ferrari F355 Spider met een blauw of rood interieur inclusief zo’n prachtig afgewerkte versnellingspook. En dat geluid

– Waar irriteer je je aan in het verkeer?
Veel mensen begrijpen niet dat ze rechts kunnen rijden als de rijstrook daar vrij is. Die rechter rijbaan is níet alleen voor vrachtwagens bestemd. Vooral op tweebaans snelwegen slecht voor de doorstroom en bovenal bloedirritant.

– Multiple Choice: Duits, Engels of Amerikaans? (nee, geen Italiaans)
Het uiterlijk van een een Engelse auto (Aston Martin V8 Vantage) in combinatie met Duits geluid (Porsche Carrera GT) en Amerikaanse …? Ik heb eigenlijk niet zoveel met de huidige generatie Amerikaanse auto’s. Doe maar de hoofdruimte van een Cadillac Escalade.

– Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving of vierwielaandrijving?
In het dagelijkse gebruik voldoet voorwielaandrijving natuurlijk prima. Aangezien ik ook plezier beleef aan autorijden en dat ook graag zo wil houden kies ik voor achterwielaandrijving.

– Ferrari, Lamborghini of Maserati?
Lastig kiezen tussen deze geweldige merken. De huidige Lambo’s vond ik in eerste instantie prachtig, maar nu ik ze vaker heb gezien vind ik ze sinds de facelifts niet zo mooi meer. Niet alleen qua uiterlijk overigens, een lange naam als Lamborghini Murcielago LP670-4 Superveloce is in mij optiek net zo overdesigned als de buitenkant. Inmiddels vind ik de puurdere, poespasloze vormen van de eerste Murcielago een stuk mooier dan de LP640 of LP670.

Maserati is nog steeds een ‘minder merk’ door de slechte auto’s die ze in de jaren tachtig leverden. Geef mij maar het merk dat in het algemeen het meest tot de verbeelding spreekt; Ferrari. Een roemrijke geschiedenis en zoveel mooie modellen!

– Concept cars of Beursbabes?
Voor beide geldt dat ze een stuk minder spannend zijn wanneer je ze uiteindelijk op straat tegen komt. Over het algemeen raak ik toch meer betoverd van beursbabes.

– Mat, oranje of wit?
Ik denk dat in deze vraag de kleur bruin het wit sinds enige tijd kan vervangen als trendy kleurtje. Overigens was mijn eerste auto zijn tijd ver voorbij; de witte lak was grotendeels mat en had vele subtiele bruine randjes. Drie trends in één. Enfin, als ik nu een kleurtje mocht uitkiezen zal het mat grijs zijn. Vuilniszak grijs vind ik prachtig, maar het subtiele mat grijs wat bijvoorbeeld Mercedes op de E63 AMG aanbiedt vind ik het mooist.

Laat een reactie achter

Je moet eerst inloggen om te kunnen reageren...