Introductie: Casper H

Hij was een actief bezoeker van autoblog die in 2008 het jaar goed begon door wekelijks een column te schrijven. Dat heeft ie goed volgehouden tot eind 2009, toen was de inspiratie een beetje op. Sinds begin dit jaar is ie gewoon mee gaan bloggen. Zijn naam is Casper.

– Wat doe je zoal in het dagelijks leven?
Meerdere dingen, eigenlijk. Ik ben freelance vormgever en marketeer, waarbij ik me voornamelijk bezig houd met het ontwerpen van huisstijlen en het uitwerken van -voornamelijk online- bedrijfsconcepten. Daarnaast probeer ik een carrière als fotograaf van de grond te krijgen.

– Welke auto rij je?
Yeah baby! Een Fiat Punto 1.2 Six Speed uit 1994. Jazeker, met zes versnellingen plus een achteruit! Dat houdt in de praktijk in dat je jezelf een RSI arm schakelt, vooral binnen de bebouwde kom. Mooi wagentje en heeft ons nog nooit laten staan, maar toch hoop ik binnenkort een tweede auto te kunnen aanschaffen, aangezien de ruimte in deze Italiaan nogal beperkt is.

– Waarom bezoek je autoblog?
Omdat het de enige autosite is waar je nog een mening krijgt in plaats van een gekopiëerd persbericht. Daarnaast is Autoblog vaak de eerste met heet nieuws en zijn ze de enige website in Nederland die écht door heeft hoe je interessante online video’s maakt.

– Het beste autonieuws wat je de afgelopen maanden hebt vernomen?
Dat is een lastige vraag, zeker zo vlak na het begin van de Autosalon in Genève. Natuurlijk is het prachtig dat een Nederlander probeert een prachtmerk als Saab te redden, maar ik vind het toch ook wel heel fijn dat de Giulietta nu eindelijk komt.

– Het meest vreselijke autonieuws wat je de afgelopen maanden hebt vernomen?
De trend waarbinnen supercarbouwers denken dat hybride de way to go is. Hybride technologie is vooral zwaar. Werk of aan een volledig schoon alternatief of maak je verbrandingsmotoren schoner, maar ga niet al die extra kilo’s erin plempen omdat het zo “verantwoord” is. Ik ben echt benieuwd of de nieuwe Porsche 918 schoner is met een 500 pk V8 en drie elektromotoren. Was het resultaat echt zoveel beter dan een 600 pk v8 zonder die elektromotoren? Goede tweede: de nieuwe Cayenne. Die achterlichten kunnen echt niet.

– Naar welk nieuw model kijk je uit?
De Giulietta. Wat was ze mooi in Genève en wat ben ik benieuwd of ze het de Duitsers echt lastig gaat maken.

– Wat denk je van het hele hybride segment?
Het is niet dé oplossing maar een tussenstation. En dus worden er nu heel veel resources en tijd gestopt in het ontwikkelen van lapmiddelen. Fabrikanten zouden zich wat mij betreft meer mogen concentreren op de ontwikkeling van EV’s en waterstofmotoren. Alternatieven die véél schoner zijn dan hybrides. Daarnaast zou het fijn zijn als de verantwoorde technologie ook eens in een sexy jasje gepresenteerd werd. Gelukkig zijn er inmiddels merken met dat soort zaken bezig, maar nog veel te weinig naar mijn zin.

– Welke trends zie jij de komende jaren?
Meer elektrisch en meer mogelijkheden tot het personaliseren van je eigen auto. Ik denk dat modellen als de A1, DS3 en MINI meer en meer concurrentie zullen krijgen van andere merken.

– Stel dat je voor 50.000 euro een auto mag uitzoeken. Welke wordt het en waarom?
Lastige vraag. Mijn autosmaak is zo schizofreen als de pest, er is veel wat ik kan waarderen. Ik denk dat ik zou kiezen voor een nieuwe, dik gemotoriseerde Giulietta. Dan blijft er vast nog wel een beetje over voor een leuke achterwiel aangedreven semi-klassieker. Wellicht een dikke E30 of een Alfa 75?

– Waar irriteer je je aan in het verkeer?
Onnodig links rijden. Als je hebt ingehaald en er is ruimte: ga naar rechts. Ook als je 500 meter verderop een vrachtwagen ziet.

– Multiple Choice: Duits, Engels of Amerikaans? (nee, geen Italiaans)
Duits. Engels is er bijna niets meer, en dat wat Engels is, gaat stuk. Amerikaans vind ik geweldig, maar voor kwaliteit en rij-eigenschappen kun je doorgaans beter in Duitsland terecht.

– Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving of vierwielaandrijving?
Vierwielaandrijving en voorwielaandrijving zijn veiliger en dus beter voor dagelijks gebruik. Toch zou ik gaan voor achterwielaandrijving voor het ultieme rijplezier.

– Design of Power?
Vorm volgt functie. Power dus.

– Ferrari, Lamborghini of Maserati?
Lamborghini. Op basis van de mooiste auto ooit, de Miura. Zou het gaan over de huidige modellenreeks, dan zou ik kiezen voor Maserati, aangezien dat het enige merk van de drie is dat momenteel auto’s maakt die stijlvol zijn.

– Concept cars of Beursbabes?
Beursbabes. Concept cars zijn leuk maar het uiteindelijke productiemodel is altijd een slap aftreksel van het concept. Beursbabes zijn eigenlijk hele leuke meiden, waarvan sommigen ook nog echt in auto’s geïnteresseerd zijn. Zo was ik in Genève de motorruimte van de Lexus LF-A aan het fotograferen toen ik merkte dat één van de twee babes die op dat draaiende platform stonden over mijn schouder stond mee te kijken naar de techniek. Als dat geen droomvrouw is weet ik het ook niet meer.

– Mat, oranje of wit?
Mat. Omdat oranje alleen op Lamborghini kan en ik geen Lamborghini wil. En omdat wit toch wel een beetje passé is zo langzamerhand. Overigens, mat is ook al op z’n retour. Het koperbruin van de Audi RS modellen gaat het helemaal worden dit jaar.

– Tweedehands of nieuw?
Tweedehands, want dat heeft veel meer karakter. En zelfs de wat jongere klassiekers kun je tegenwoordig prima dagelijks rijden.

– Cabriolet of vast dak? (Nee, geen Cabriolet Coupé)
Coupé. Open rijden is leuk, maar coupés zijn mooier en rijden vaak beter. Daarnaast heb ik veel te weinig haar om in de wind te laten wapperen.

5 Reacties to “Introductie: Casper H”

  1. Pieter_Aertgeerts :

    Altijd leuke schrijfsels. Leuk dat we er meer van zullen gaan proeven!

  2. august :

    Autoblogger bedoelt natuurlijk: “Waar erger je je aan in het verkeer?”

  3. DRIVR :

    “Omdat het de enige autosite is waar je nog een mening krijgt in plaats van een gekopiëerd persbericht.”

    Ola – niet de enige;)

  4. Pieter_Aertgeerts :

    Laten we ervan uitgaan dat hij het over de Nederlandse websites heeft 🙂

  5. CasperH :

    Drivr: mijn nederige excuses, hoe kon ik het Belgische pareltje in de online autojournalistiek vergeten? 😉

Laat een reactie achter

Je moet eerst inloggen om te kunnen reageren...