Het was een bijzonder jaar voor Autoblog. De site bestaat sinds november namelijk vijf jaar en iedereen op de redactie is nog steeds buiten zinnen. Onze speel-SLR wordt alweer van zijn veertiende setje achterbanden voorzien terwijl de ruime ontvangsthal van het Autoblog-hoofdkwartier al weken dampt van het smeulende rubber, en onze inmiddels redelijk verfomfaaide personal assistants (maten op aanvraag) hoestend van de CO2 hun Moët & Chandon weg blijven werken, wijdbeens achterover hangend op doorgezakte loungesofa’s. Het is temidden van deze feestvreugde dat ik eens diep ademhaal en besluit om de bom te droppen. “Ik ga ervandoor.”
In oktober 2006 richtte ik een geleende videocamera op Wouter terwijl hij in een rode Audi TT langs mij heen blies op een rustig weggetje net buiten het Utrechtse Austerlitz. Het was het begin van een uitgebreide en vruchtbare samenwerking. We waren niet meer te stoppen en produceerden elke week meer spectaculaire rijtesten en nonchalante evenementverslagen, waarbij we ons profileerden als een van de weinige Nederlandse automedia die internetvideo serieus namen. De filmpjes stapelden zich op en steeds meer mensen wisten ze te vinden. Een simpel clipje dat ik ooit maakte van een Bugatti Veyron in een dragrace tegen een witte BMW M3 (bestuurd door Ho-Pin Tung) werd op YouTube meer dan twintig miljoen keer bekeken. Dat is één keer door iedere inwoner van Nederland, plus vier miljoen keer door mijn oma.
De portfolio die we in de loop van de tijd hebben opgebouwd is indrukwekkend. Meer dan 150 auto’s vlogen de afgelopen drie jaar voor onze lens langs, ontelbare cilinders roffelden door onze microfoon. Naast het drukke filmschema ontwikkelde ik echter een nieuwe interesse: schrijven. Tussen de opnames door voorzag ik Autoblog zo nu en dan van tekstuele oprispingen, variërend van columns tot een incidentele rijtest. En veel blogartikelen: zo’n 1.500 stuks.
Zoals het kan gaan wanneer je iets écht heel leuk vindt, is schrijven inmiddels meer dan alleen een interesse voor deze cameraman/editor. Met als gevolg dat ik die beide beroepen per 1 februari ga uitzwaaien om me fulltime te storten op een nieuwe functie als redacteur bij de papieren automedia. Papier… Laat autoblogger dat maar niet horen.
Wees niet bang dat de filmpjes zullen verdwijnen. Inmiddels hebben andere videoslaven zich warmgelopen en staan zij in de startblokken om de Vlamfilm-fakkel over te nemen, waarmee jullie wekelijkse videofix is veiliggesteld. Er verandert helemaal niks; sterker nog, het wordt alleen maar meer, groter en beter. Blijf dus kijken naar ABHD voor de allerbeste autovideo’s die de Nederlandssprekende wereld ooit heeft mogen ervaren.
Rest mij nog Autoblog te bedanken voor de fijne samenwerking en de geweldige tijd die ik er heb gehad. Onvergetelijk en onschatbaar. Jongens, bedankt, en blijf doen wat jullie het beste doen. Lekker doorroken met die bandjes, de champagne smaakt er niet minder door. Adios!
autoblogger zegt
Check 3:10 ruben, watch and learn;)
http://www.thedailyshow.com/watch/wed-june-10-2009/end-times
CasperH zegt
LOL @ autoblogger 😀
Maar toch: succes Ruben. Jammer dat onze samenwerking zo kort officieel was, maar we komen elkaar vast nog eens tegen.
vla zegt
Ik lees het maar ik kan het niet geloven…
Veranderingen moeten we allemaal doorstaan, maar dit wordt toch wel een harde. AB zal hetzelfde niet zijn zonder Ruben.
Niet alleen was de humor spot-on, maar de emotie lag er ook in. Shit, ik gebruik het woord emotie.
Anyways, dat vertaalde zich ook in de filmpjes. Rustig, kalm wanneer het moet, en hard genoeg als het mocht.
Je schrijftalent is me echter ook opgevallen, en het is egoïstisch om te stellen dat je moet blijven video’s maken voor ons, maar je publiek houdt toch wel van je hoor.
En wie zal er anders de Amerikaanse auto’s verdedigen? 😛
Vlaatje mist je nu al!
vla zegt
En daar komt nog eens een heel belangrijke detail bij: nu is er niemand in de videocrew die vloeiend en mooi Engels kan!! 😮
vla zegt
Hoe langer dit in mijn gedachten doorsijpelt, hoe meer nadelen ik ontdek! Nu kan ik je mening niet meer vragen over mijn videoslaafwerk, ben net begonnen voor Autofans.be (filmpje maken van het salon onder hun naam)! 🙁
vla zegt
Maar het filmpje is nog niet online nu.
En daar laat ik het even bij want ik heb hier nu al 4 reacties na mekaar geschreven.
RubenBaeten zegt
@autoblogger: Kranten zijn afval, maandbladen zijn naslagwerken. 🙂
@CasperH: Het was kort maar krachtig, maar zoals je zegt, de wereld is klein…!
@vla: Dat het je zo aan het hart gaat! Ik verdwijn niet hoor, ik kom nog wel langs om te reageren als ik bespeur dat de Amerikanen afgefakkeld worden. 😉 Maar bedankt voor je complimenten! En ik ben uiteraard erg benieuwd naar je filmpje, ik zal Autofans in de gaten houden.
vla zegt
@RubenBaeten:
Pff, nu ik ook een beetje in de autojournalisten-scene zit, en nog steeds student ben natuurlijk, denk ik dat het niet makkelijk zal zijn om AB te kunnen bezoeken terwijl je werkt voor dat automagazine (is dat wel de toekomst?).
En tuurlijk gaat het mij aan als een lid van AB verdwijnt! Dan nog eens de cameraman die samen met Wouter het gezicht van AB maakt…
Nouja, ik hoop dat ik er idd te zwaar aan til! 😛
vla zegt
Filmpje staat op AJ, drop wat als je tijd hebt! 🙂
Ferdinand1 zegt
@vla:
Ik leef met je mee. Het voelt idd zo definitief..
BananaFlip zegt
Oh god! Heel veel succes Ruben, gelukkig ontvang ik het TG mag ook nog!
C6_R zegt
Jammer zeg! De onderwerpen en de schrijfseltjes van je waren altijd boeiend! En de filmpjes mochten er ook wezen uiteraard! Succes in ieder geval in je nieuwe carrière!
AMGJunk zegt
Vind het ook jammer, je schrijf stijl vond ik vaak erg briljant en je camera werk was ook top.
ik kon zelfs in de filmpjes aan wouter merken als jij niet gefilmd had, want hij had gewoon meer humor/hij praatte wat makkelijker als hij met jou in de auto zat. Dus in die zin had jij daar ook een positief effect op 😉
Succes @ topgear!